Svar: Opstart på grød - 4 mdr.

1. januar 2022

Alder:
4 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev - og også rigtig godt nytår til jeres lille familie :) Dejligt at høre, at du har bestilt min bog om børn og mad - tak for det! :)

Det kan godt lyde som om, at jeres dreng har brug for lidt ekstra - og jeg er helt enig i, at det lyder som en god idé at supplere med en flaske i døgnet, som jeres sundhedsplejerske har foreslået. Det kan også sagtens være sådan, at han vil have glæde af lidt skemad, det anbefales dog, at I først starter, når han tidligst er 17 uger gammel - så hvis han har brug for lidt ekstra, så vil det være godt, at det er ekstra mælk I giver ham lige nu :)

Han skal være både fysiologisk tog mentalt parat til skemad, når I begynder. Det betyder, at hans mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde, hans afføring skal være blød, han skal prutte og have gode tarmlyde osv. Han må også gerne være begyndt at savle og danne mere mundvand. Det er tegn på, at der begynder at ske nogle enzymændringer. Og så er det også vigtigt, at han kan holde hovedet selv, dreje sit hovedet bevidst efter skeen og også er i stand til at åbne munden og tage imod skeen.. det kan du se, når du f.eks. giver ham d-dråber på en ske.

Den mentale parathed handler om, at han skal virke interesseret. Når du sidder med ham på skødet, så skal han følge din mad med øjnene, prøve at række ud efter din mad, virke søgende, smaske og med sit kropssprog vise dig, at det her synes han er rigtigt spændende.

Et tegn kan f.eks. også være, at han ikke længere virker til at blive mæt af mælken og at han derfor begynder at vågne hyppigere og generelt søger efter at spise hyppigere ved brystet. I første omgang er det derfor en god idé, at du som sagt forsøger at øge hans indtag af mælk - hos jer gerne med en flaske i døgnet, da du jo allerede ammer meget hyppigt - og hvis det så ikke er tilstrækkeligt, så begynder med lidt skemad.

Jeg anbefaler, at du begynder med lidt smagsprøver til frokost. Du skal starte langsomt op og give ham f.eks. majsgrød eller hirsegrød, som du har købt ind til. Det er super fint - majsmel giver en mere cremet grød, hvor hirseflager giver en lidt mere fnugget konsistens, så prøv med majsmelen først og variere så med lidt hirsegrød derefter. Det er en god idé at du laver grøden på udmalket modermælk eller bruger den erstatning, som I giver ham i flasken.

Stille og roligt så øger du mængden af grød, og når han kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, så begynder du at tilbyde ham lidt grøntsagsmos til aften. Det er bedre, at du gier ham ½-¾ dl. skemad to gange dagligt, end at du giver ham 1-1.5 dl grød eller mos på en gang. Det er vigtigt, at hans mave stadig kan følge med, og det er også vigtigt, at han indtager samme mængde mælk. Skemaden skal komme ud over hans vanlige mælkeindtag, så længe han ikke er ældre.

Når I begynder med grøntsagsmos, så tag udgangspunkt i de grøntsager, som I andre også spiser f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli. Hvis du laver grød og mos selv, så bør du tilsætte modermælkserstatning og fedtstof til hver portion, så du energiberiger maden ekstra. Variere mellem forskellige typer fedtstof, så han får forskellige olier og smør produkter - du kan f.eks. bruge smør og smørbare produkter i grød og forskellige olier i grøntsagsmosen.

Hvis du begynder med skemaden allerede nu, så vil overgangsperioden tage ...

Annonce

... længere tid og det vil ofte være sådan, at han f.eks. tilbydes skemad en gang dagligt nu og efter 3-4 uger, kan du så øge ham til to måltider, så han får både frokost og aften.

I takt med at han bliver ældre og skal tilbydes skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig godt at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og ammes (eller får flaske), før han puttes til næste lur. På den måde sikrer bedst du plads i maven til begge dele. Stille og roligt vil skemaden og vand af kop og erstatte nogle af amningerne på sigt, men det er ikke endnu.

Lige nu, hvor du starter op med skemad, kan det faktisk være en god idé, at du ammer ham når han vågner, så han har lidt mælk i maven - før du så tilbyder ham smagsprøver på en ske. Det kan være med til at gøre ham mere rolig og interesseret i skemaden, give ham lyst og overskud til at prøve at spise med en ske, og samtidig vil mælken i maven også hjælpe med til at nedbryde den lidt fastere føde, så overgangen glider lidt lettere for jer. Så det er en god idé, at du starter med at amme ham, når han vågner af sin formiddagslur og derefter tilbyder du så lidt smagsprøver på lidt grød, og så kan du stadig amme ham eller tilbyde en flaske, før han skal sove middagslur.

Det vil sige, at en skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, ammes ofte igen, når dagen begynder og I står op.

I hygger, leger, tumler, pludrer og er aktive

Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner - og ammes efter en lang lur

Frokost 12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

I leger, er aktive, hygger, tumler, pludrer. Måske lægges et bad ind her midt på dagen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Ammes og puttes til middagslur - kan også tilbydes en flaske her, hvis du tænker, at det vil hjælpe jer og give mere ro om eftermiddagen...

Sen eftermiddag 16.30-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur

Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntagsmos her, vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt. Indtil da tilbyder du mælk om aftenen, som jeres dreng viser behov for.

I hygger, leger, tumler, pludrer - sengetiden om aftenen kan variere for børn i denne alder, og afhænger af hvornår dagens 3. lur ligger og hvor meget han generelt sover dagen igennem.

Ammes eller evt. flaske og puttes til natten - måske kl 19.30-20 - kan som sagt variere

Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes evt. drømmeflaske

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Jeg ved fra dine tidligere breve, at du har et ønske om at trappe ud af amning og gå gradvist mere og mere over til flaske. Derfor kan du i princippet lægge flasken ind der, hvor du lige nu tænker, at den passer bedst og vil være med til at give den bedste rytme for både dig og din dreng. Og gradvist kan du så øge antallet af flasker. Det er som tidligere nævnt vigtigt, at I bibeholder jeres drengs fortrolighed med flasken ved netop at tilbyde den dagligt - hvis han allerede nu er begyndt at afvise flasken, så skal I være opmærksomme på netop at skabe genkendelighed og tryghed omkring den - for ellers vil det blive svært for dig at stoppe amning.

Jeg håber at mine tanker og min dagsplan giver lidt idé om, hvordan I kommer videre:)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor