Svar: Opstart på grød - 4 mdr.
1. januar 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev - og også rigtig godt nytår til jeres lille familie :) Dejligt at høre, at du har bestilt min bog om børn og mad - tak for det! :)
Det kan godt lyde som om, at jeres dreng har brug for lidt ekstra - og jeg er helt enig i, at det lyder som en god idé at supplere med en flaske i døgnet, som jeres sundhedsplejerske har foreslået. Det kan også sagtens være sådan, at han vil have glæde af lidt skemad, det anbefales dog, at I først starter, når han tidligst er 17 uger gammel - så hvis han har brug for lidt ekstra, så vil det være godt, at det er ekstra mælk I giver ham lige nu :)
Han skal være både fysiologisk tog mentalt parat til skemad, når I begynder. Det betyder, at hans mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde, hans afføring skal være blød, han skal prutte og have gode tarmlyde osv. Han må også gerne være begyndt at savle og danne mere mundvand. Det er tegn på, at der begynder at ske nogle enzymændringer. Og så er det også vigtigt, at han kan holde hovedet selv, dreje sit hovedet bevidst efter skeen og også er i stand til at åbne munden og tage imod skeen.. det kan du se, når du f.eks. giver ham d-dråber på en ske.
Den mentale parathed handler om, at han skal virke interesseret. Når du sidder med ham på skødet, så skal han følge din mad med øjnene, prøve at række ud efter din mad, virke søgende, smaske og med sit kropssprog vise dig, at det her synes han er rigtigt spændende.
Et tegn kan f.eks. også være, at han ikke længere virker til at blive mæt af mælken og at han derfor begynder at vågne hyppigere og generelt søger efter at spise hyppigere ved brystet. I første omgang er det derfor en god idé, at du som sagt forsøger at øge hans indtag af mælk - hos jer gerne med en flaske i døgnet, da du jo allerede ammer meget hyppigt - og hvis det så ikke er tilstrækkeligt, så begynder med lidt skemad.
Jeg anbefaler, at du begynder med lidt smagsprøver til frokost. Du skal starte langsomt op og give ham f.eks. majsgrød eller hirsegrød, som du har købt ind til. Det er super fint - majsmel giver en mere cremet grød, hvor hirseflager giver en lidt mere fnugget konsistens, så prøv med majsmelen først og variere så med lidt hirsegrød derefter. Det er en god idé at du laver grøden på udmalket modermælk eller bruger den erstatning, som I giver ham i flasken.
Stille og roligt så øger du mængden af grød, og når han kan spise ½-¾ dl. grød til frokost, så begynder du at tilbyde ham lidt grøntsagsmos til aften. Det er bedre, at du gier ham ½-¾ dl. skemad to gange dagligt, end at du giver ham 1-1.5 dl grød eller mos på en gang. Det er vigtigt, at hans mave stadig kan følge med, og det er også vigtigt, at han indtager samme mængde mælk. Skemaden skal komme ud over hans vanlige mælkeindtag, så længe han ikke er ældre.
Når I begynder med grøntsagsmos, så tag udgangspunkt i de grøntsager, som I andre også spiser f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål og broccoli. Hvis du laver grød og mos selv, så bør du tilsætte modermælkserstatning og fedtstof til hver portion, så du energiberiger maden ekstra. Variere mellem forskellige typer fedtstof, så han får forskellige olier og smør produkter - du kan f.eks. bruge smør og smørbare produkter i grød og forskellige olier i grøntsagsmosen.
Hvis du begynder med skemaden allerede nu, så vil overgangsperioden tage længere tid og det vil ofte være sådan, at han f.eks. tilbydes skemad en gang dagligt nu og efter 3-4 uger, kan du så øge ham til to måltider, så han får både frokost og aften.
I takt med at han bliver ældre og skal tilbydes skemad flere gange dagligt, så vil det være rigtig godt at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og ammes (eller får flaske), før han puttes til næste lur. På den måde sikrer bedst du plads i maven til begge dele. Stille og roligt vil skemaden og vand af kop og erstatte nogle af amningerne på sigt, men det er ikke endnu.
Lige nu, hvor du starter op med skemad, kan det faktisk være en god idé, at du ammer ham når han vågner, så han har lidt mælk i maven - før du så tilbyder ham smagsprøver på en ske. Det kan være med til at gøre ham mere rolig og interesseret i skemaden, give ham lyst og overskud til at prøve at spise med en ske, og samtidig vil mælken i maven også hjælpe med til at nedbryde den lidt fastere føde, så overgangen glider lidt lettere for jer. Så det er en god idé, at du starter med at amme ham, når han vågner af sin formiddagslur og derefter tilbyder du så lidt smagsprøver på lidt grød, og så kan du stadig amme ham eller tilbyde en flaske, før han skal sove middagslur.
Det vil sige, at en skitseret dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, ammes ofte igen, når dagen begynder og I står op.
I hygger, leger, tumler, pludrer og er aktive
Formiddag 09-09.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner - og ammes efter en lang lur
Frokost 12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
I leger, er aktive, hygger, tumler, pludrer. Måske lægges et bad ind her midt på dagen.
Ammes og puttes til middagslur - kan også tilbydes en flaske her, hvis du tænker, at det vil hjælpe jer og give mere ro om eftermiddagen...
Sen eftermiddag 16.30-17: Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntagsmos her, vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer godt. Indtil da tilbyder du mælk om aftenen, som jeres dreng viser behov for.
I hygger, leger, tumler, pludrer - sengetiden om aftenen kan variere for børn i denne alder, og afhænger af hvornår dagens 3. lur ligger og hvor meget han generelt sover dagen igennem.
Ammes eller evt. flaske og puttes til natten - måske kl 19.30-20 - kan som sagt variere
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes evt. drømmeflaske
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Jeg ved fra dine tidligere breve, at du har et ønske om at trappe ud af amning og gå gradvist mere og mere over til flaske. Derfor kan du i princippet lægge flasken ind der, hvor du lige nu tænker, at den passer bedst og vil være med til at give den bedste rytme for både dig og din dreng. Og gradvist kan du så øge antallet af flasker. Det er som tidligere nævnt vigtigt, at I bibeholder jeres drengs fortrolighed med flasken ved netop at tilbyde den dagligt - hvis han allerede nu er begyndt at afvise flasken, så skal I være opmærksomme på netop at skabe genkendelighed og tryghed omkring den - for ellers vil det blive svært for dig at stoppe amning.
Jeg håber at mine tanker og min dagsplan giver lidt idé om, hvordan I kommer videre:)
Rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske